V tomto varhanním slovníčku jsou uvedeny nejčastěji používané výrazy z oblasti varhan, varhanářství a varhanictví. Základní význam pojmu je ve středním sloupci vyznačen tučně, ikona v pravém sloupci odkazuje na ilustrativní foto či nákres, ikona na podrobnější vysvětlení v části "Anatomie varhan" nebo na další, samostatné stránce. Odkazy kurzívou v textu odkazují na vysvětlení zvýrazněného pojmu v odpovídajícím hesle tohoto slovníku. Vzhledem k tomu, že se české názvosloví utvářelo po několik století, některé pojmy se mohou významem překrývat, jiné se už nepoužívají (v době Národního obrození se pro všechno tvořily důsledně původní české názvy, praxe se ale někdy časem přiklonila spíše k počeštěnému tvaru originálních německých, latinských či francouzských pojmů). Navíc česká terminologie není jednotná, někdy se pro tutéž součást používá více názvů nebo naopak čeština používá stejný název pro více konstrukcí, které jiné jazyky rozlišují samostatnými slovy. Pokud by hrozila záměna či nejasnost, vyhledejte přesný význam příslušného pojmu např. v odkazu na podrobné vysvětlení v Anatomii varhan. Slovník neobsahuje hesla, týkající se názvů a popisu jednotlivých varhanních hlasů (rejstříků). Jejich popis se vzhledem k rozsahu připravuje zvlášť a bude samostatnou sekcí Anatomie. |
abstrakt |
alikvoty |
Rejstříky naladěné
na (vyšší) harmonické tóny k tónu hranému
(obecně harmonický, tón). Jejich základní tón zní k hranému tónu v intervalu
různém od oktávy, v našich podmínkách převážně v kvintě, méně často tercii,
septimě, nóně... |
automat (anulátor)
pedálu |
Pomocné zařízení, samočinně zeslabující
pedál při přechodu na "slabší"
manuál varhan. Přejde-li varhaník při hře na manuál s tiššími
hlasy (pozitiv, žaluziový
stroj...), je většinou nutné ztišit i pedál. To P.A. provede
automatickým vypnutím nejsilnějších rejstříků (alikvotů,
mixtur a jazyků).
P.A. se sám vrátí k původní registraci při přechodu zpět na manuál hlavního
stroje (bez současné hry na jiném manuálu). P.A. částečně nahrazuje volné
kombinace (varhaník by jinak musel místo P.A. použít další kombinaci,
na které by si pro pedál naprogramoval slabší rejstříky). |
balanční šlapka |
Barkerova páka | Pneumatický
stroj ("posilovač traktury"). Na velkých varhanách
se stávala hra stále obtížnější (ve smyslu námahy prstů varhaníka při
přímém ovládání mechanické traktury).
Roku 1832 vynalezl anglický varhanář Barker pneumatické zařízení, složené
se soustavy míšků (pro každý tón každého manuálu jeden míšek). Stisk klávesy
otevírá ventilek, vpouští vzduch do míšku, ten se nadme a zatáhnel za
příslušný abstrakt mechanické traktury. |
buben | Dunění dvou
hlubokých, navzájem mírně rozladěných dřevěných píšťal (při souzvuku
dvou velmi blízkých tónů vznikají rázy s frekvencí jejich rozdílu, u hlubokých
tónů mohou připomínat intenzívní údery podobné zvuku bubnu). |
C a Cis strana |
Rozdělení vzdušnice
na dvě části (mohou být i v oddělených skříních).
Na C straně jsou píšťaly tónu C-D-E-Fis-Gis-Ais, na Cis straně pak zbývající
Cis-Dis-F-G-A-H. Principem je tedy střídavé umístění píšťal jednotlivých
tónů oktávy prakticky symetricky od středu varhan. Důvody jsou zvukové
i konstrukční (s rostoucí výškou tónu klesá délka píšťaly na každé oktávě
na 1/2, při chromatickém uspořádání píšťal by varhany měly na jedné straně
píšťaly 32 až 64x větší, než na druhé. Kromě estetických nedostatků by
nastaly i konstrukční problémy - přívod vzduchu, hmotnost píšťal soustředěná
na jedné straně (viz třetí foto)... |
|
čert | Ukazatel výšky
horní desky zásobního měchu. Nejčastěji
dřevěná kulička nebo kolíček na boku varhanní skříně v místě páky či pedálu
pro manuální plnění měchu, pohybující se lineárně a opatřená stupnicí
s vyznačeným pásmem ideálního naplnění měchu. Informuje obsluhu měchu
(kalkanta) o množství vzduchu v zásobním
měchu varhan. Obměnou tohoto indikátoru jsou vzduchové
hodiny. |
cínový mor | Samovolný fyzikální proces, při kterém se kovový cín mění na práškovou šedou formu (rekrystalizace). Může vzniknout při vystavení kovu nízkým teplotám (už pod 13,2°C) a je "nakažlivý" - přenáší se mezi předměty navzájem. C.M. ohrožuje především varhanní kov historických nástrojů a lze jej zastavit jen zahřátím materiálu nad 20°C a udržováním této teploty. Přesněji - cín se za běžné teploty vyskytuje ve formě stabilní bíle modifikace krystalitů označované jako b - s krystaly ve čtverečné soustavě. Při jeho ochlazení pod 13,2°C se však stává stabilní šedá modifikace s krystaly v krychlové soustavě, označovaná a. Cín na tuto modifikaci postupně samovolně přechází. Rychlost přeměny krystalové mřížky z b na a závisí na teplotě, maxima dosahuje při cca -48°C. Modifikace a je velmi křehká a cínové předměty postižené touto přeměnou se postupně rozpadají na prášek. Cínový mor není chemický oxidační proces (koroze), jak je někdy mylně uváděno (nepomůže tedy proti němu žádný nátěr apod.). |
Píšťala zasažená cínovým morem |
crescendo |
Pomocné zařízení, ovládané zpravidla pomocí
válce či balanční šlapky nad prahem pedálu,
umožňující téměř plynule regulovat sílu zvuku
nástroje postupným přidáváním či ubíráním rejstříků.
Pořadí přidávání rejstříků je pevně naprogramováno varhanářem (jen zcela
vyjímečně jej lze ovlivnit při programování kombinací u nových nástrojů). |
dispozice |
Obecně souhrn všech údajů, charakterizujících zvukové a konstrukční vlastnosti konkrétního nástroje. Často se redukuje na rejstříkovou dispozici, což je souhrn všech rejstříků a hracích pomůcek (pevné a volné kombinace, kolektivy, tremola...), které jsou u konkrétního nástroje dostupné. Úplná dispozice by měla obsahovat kromě výpisu názvů a poloh rejstříků také popis průběhu repetic smíšených hlasů, rozsahy klaviatur, typ vzdušnic a traktury, údaje o tlaku vzduchu a jeho regulaci a popis píšťal (materiál, konstrukce, menzury). |
druckpunkt |
Odtrh - okamžik
otevření ventilu ve vzdušnici,
pociťovaný hráčem jako charakteristický přechodový odpor
při stisku klávesy. Při hře na varhany
s mechanickou trakturou hráč svým prstem
prostřednictvím pák, táhel a dalších článků přímo otevírá ventil, na který
působí tlak vzduchu ve vzdušnici. Po překonání tohoto tlaku dojde k otevření
ventilu, které je v prstech cítit jako charakteristické "zhoupnutí"
či propadnutí klávesy. Obdobně při zavírání ventilu klávesa jakoby povyskočí.
Cítit okamžik otevření ventilu v prstech může být důležité u velkých varhan
(varhaník slyší co hraje s různým zpožděním
podle vzdálenosti píšťal toho kterého tónu a udržet rytmus jen podle sluchu
nemůže). U pneumatické a elektrické traktury druckpunkt chybí (může být
alespoň částečně nahrazen simulátorem). |
elektronický hlas | (někdy elektrofonický) - rejstřík bez píšťal, jehož zvuk je tvořen elektrofonickou cestou (dnes zpravidla digitálně z nasamplovaných - navzorkovaných zvuků skutečných píšťal či zvonů) přes zesilovač a reproduktory. Používá se jako náhrada píšťalových rejstříků tam, kde z nejrůznějších důvodů (nejčastěji prostorových a cenových) nemohou být vystavěny klasicky z píšťal. Jeho použití společně s ostatními "normálními" rejstříky je zpravidla problematické (např. nerozlaďuje se vlivy počasí jako píšťalový, takže nástroj jako celek pak vždy zní rozladěně, charakter a barva tónu jsou vždy trochu jiné, než u skutečných píšťal, zvuk se šíří jen z několika míst - od reproduktorů a ne z celé šířky vzdušnice atd.). V píšťalových varhanách se na něj často nahlíží s despektem jako na nevhodnou (méněcennou) nahrážku. Současné moderní elektronické hlasy značně pokročily ve věrnosti napodobení píšťal a díky mnoha možnostem nastavení vlastností zvuku (charakter nasazení, zahrnutí zpoždění traktury), výhradnímu použití navzorkovaných zvuků skutečných píšťal (často těch nejlepších či historických, umělecky a intonačně cenných varhan) a možnostem ručního či dokonce automatického doladění ke zbytku nástroje (pomocí mikrofonu, umístěného u některé z píšťal ladicího rejstříku varhan) se zvukově píšťalovým hlasům prakticky vyrovnají. |
echobas |
Slabý pedálový
rejstřík, využívající píšťaly jiného
pedálového rejstříku (např. Subbas 16'), jejichž zvuk
je zeslaben použitím druhého - nižšího tlaku vzduchu (většinou
na cca 70% normálního tlaku). Využitím píšťal pro dvě funkce se řadí mezi
úsporné konstrukce. Vzduch se k píšťalám přívádí dvojí cestou, oddělenou
zpětnými ventily. Z principu vyplývá, že lze použít vždy jen jeden z dvojice
těchto rejstříků (je-li zapnut Subbas, píšťaly dostávají plný tlak vzduchu
a rejstřík zní jako Subbas, při použití Echobasu musí být Subbas vypnut,
jinak by se zeslabení neprojevilo). Rejstříkové ovladače Subbasu a Echobasu
proto většinou pracují v reverzní funkci (zapnutím jednoho se druhý automaticky
vypíná). Díky nižšímu tlaku dochází kromě zeslabení i ke změně charakteru
(barvy) zvuku a mírnému rozladění, tento způsob získání dalšího rejstříku
ze stávajících píšťal se proto hodí jen pro umělecky méně náročné aplikace
(malé liturgické nástroje). |
extenze | viz transmise... |
flétna | Označení skupiny rejstříků
tiššího, měkčího zvuku a velmi širokou škálou zvukových
barev. Zpravidla se doplňuje v názvu dalším charakteristickým označením
(dutá, krytá, trubicová, něžná, syčivá, šustivá, špičatá, zobcová, příčná...).
|
hrací stůl | Součást varhan,
odkud hráč nástroj ovládá. Může stát samostatně nebo být součástí
varhanní skříně. Obsahuje klaviatury pro
ruce (manuály) i nohy (pedály),
zařízení pro registraci (rejstříkové
rukojeti či sklopky)
a ovládací prvky všech pomocných zařízení (tlačítka, táhélka, sklopky,
pistony, válce
a šlapky). |
intonace | Nastavení charakteristických
parametrů zvuku (hlasitost, obsah harmonických
tónů, barva zvuku, nasazení tónu...) píšťaly. Varhanář
či intonér upravuje každou vyrobenou píšťalu, zejména tvar rtů
a množství vzduchu tak, aby správně "vyslovovala", t.j. aby
se správně ozývala a zněla, aby všelijak neprskala, nesyčela, a aby hlasitost
všech píšťal v rejstříku byla shodná.
Na práci intonéra nejvíce závisí výsledný zvuk celých varhan (zda se hlasy
budou pojit či naopak zda půjdou rozlišit od ostatních a nezaniknou ani
v polyfonii). Intonace je považována za vrcholné umělecké řemeslo (na
rozdíl od např. ladění, které je považováno
za rutinní činnost). |
jazyk | Jazykový rejstřík
či píšťala (všechny trompety, pozouny, hoboje, regály...).
Zvuk je tvořen vibracemi jazýčku - tenkého plátku kovu, který je rozechvíván
vzduchem a naráží na okožené pouzdro. Výška tónu je určena tvrdostí jazýčku
a jeho délkou, navazující ozvučna píšťaly už pouze mění barvu zvuku výběrem
či potlačením určitých harmonických.
Zvuk jazykových rejstříků je zpravidla velmi silný a příliš se nepojí
s labiálními rejstříky, jejich použití je sólové, některé mohou být použity
i jako plénotvorné. Problémem jazyků je rozlaďování (a taky malá závislost
ladění na teplotě, při změně teploty v běžném rozmezí se labiální píšťaly
přeladí téměř o čtvrt tónu, zatímco jazykové jen o několik centů a navíc
s opačnou závislostí) a z toho plynoucí nutnost častého dolaďování. |
kalkant | Osoba pohánějící
čerpací měch varhan (z lat. calcare
- šlapat) zpravidla šlapáním na páku (páky) klínového měchu pod nebo v
blízkosti měchu zásobního. U velkých varhan mohlo být kalkantů více, jejich
práci dnes nahrazuje elektrické čerpadlo (ventilátor). |
kalkantník | Zvonek na kalkanta.
Pokud se čerpací měch (měchy) nenacházel
v bezprostřední blízkosti hracího stolu
(u velkých varhan je mnohdy za skříní nebo
v jiné místnosti - kalkovně), bylo třeba kalkanta nějak upozornit, že
se začíná hrát a je tudíž třeba čerpat vzduch. Slouží k tomu malý zvoneček,
ovládaný varhaníkem přímo z hracího stolu
(mnohdy je jeho ovládání zakomponováno mezi rejstříková manubria
a má i stejný vzhled a způsob označení jako ostatní rejstříky). |
kancela |
kolektivy | Pevné kombinace - varhanářem
nastavené skupiny rejstříků pro dosažení určité síly zvuku nástroje.
Zapínají se zpravidla jedním ovládacím prvkem (tlačítkem, pistonem,
šlapkou, sklopkou) s označením síly zvuku
(např. pp, p, mf, f, ff, pleno, tutti). |
kondukt | Trubička, rourka
pro přenos stlačeného vzduchu. V pneumatické traktuře
převádí tlakové impulsy (např. stisk klávesy na otevření tónového ventilu),
trubičky většího průměru mohou vést vzduch k píšťalám, které nestojí z
nejrůznějších konstrukčních důvodů přímo na vzdušnici
(velké píšťaly za varhanami nebo vzdálené v prospektu).
|
krepování | Snížení výšky
píšťaly při zachování délky těla (a tím i výšky tónu) úpravou
jejího tvaru zahnutím či zalomením (i několikanásobným). Častý způsob
přizpůsobení dlouhých píšťal nástrojů, umístěných v nízkých prostorách
(nebo píšťal, které by svou délkou převyšovaly prospekt
a narušovaly jeho vzhled). Někdy se lze krepování vyhnout umístěním dlouhých
píšťal na sníženou vzdušnici (např.
za nástrojem) nebo jejich postavením na jiné vhodné místo a přivedením
vzduchu kondukty. Ze zvukových důvodů se labiální píšťaly krepují na konci (zvuk vychází z labia), jazýčkové pak u začátku (zvuk vychází z otevřeného konce). |
kryt | Rejstřík,
jehož píšťaly jsou kryté konstrukce, (s uzavřeným - zazátkovaným
horním koncem). Jeho zvuk je většinou měkčí (sinusový, kulatý, dutý) a
dobře se pojí s jinými hlasy. Díky vlastnostem vlnění (odraz na pevném
konci ozvučny) je jejich konstrukční délka při stejné výšce tónu ve srovnání
s otevřenou píšťalou poloviční. |
labium | Prostor mezi
rty - "ústa" u retních - labiálních píšťal. Na labiu
se tvoří zvuk píšťaly - procházející vzduch je zdrojem kmitání, z něhož
navazující tělo píšťaly "vybere" směs určitých frekvencí, pro
které jsou splněny příslušné fyzikální podmínky a tato směs pak tvoří
příslušný tón se zabarvením podle typu píšťaly (rejstříku,
ke kterému patří). Pro štěrbinu mezi dolním rtem a jádrem je vžitý český
název "průlinka". |
ladění |
|
lavička - stolička
- rastr |
Deska
s nožičkami připomínající lavici, jejímiž otvory procházejí nohy
píšťal stojících na píšťalnici. Lavička
udržuje píšťaly za nohu ve svislé poloze, aby se neskácely. Píšťaly jsou
v otvorech utěsněny proti pohybu kůží čí plstí. Větší píšťaly, u kterých
by podepření ve zlomku výšky nestačilo je uchycení provedeno pomocí naletovaného
(u dřevěných píšťal naklíženého) háku na těle píšťaly, který je nasazen
na kolík v píšťalovém držáku či věšáku (deska ve varhanní skříni s okoženými
nebo oplstěnými výřezy ve tvaru půlkruhu, do kterých zapadají svým tvarem
těla píšťal). viz pozice (9) na řezu vzdušnicí
na obrázku... |
lot |
Stará poměrná váhová jednotka
(1/16 hřivny, hřivna = cca 253g). Používala se k označení čistoty (ryzosti)
varhanního kovu (obdobně jako se
používá karát u zlata). Čistý cín se označoval jako 16 - ti lotový, 15
lotový cín měl složení 15 dílů cínu na 1 díl olova, 14 lotový pak 14 dílů
cínu na 2 díly olova atd. |
manuál |
manubrium | Rukojeť pro
ovládání rejstříku. Zatažením
za rukojeť se pomocí rejstříkové traktury
přesouvá zásuvka nebo otevře rejstříkový
ventil ve vzdušnici. Součástí hlavice
rukojeti bývá popis jména rejstříků, někdy je popis přímo na skříni (na
starých varhanách nalepené pergamenové lístky, tepané či gravírované tabulky
apod.). |
mensura | Obecně
"míra" - souhrn charakteristických rozměrů píšťaly.
Nejčastěji udává poměr průměru (hloubky) píšťaly k její délce, který největší
měrou ovlivňuje výslednou barvu zvuku. M. může označovat jakýkoliv poměr
v konstrukci píšťaly (např. mensura výřezu píšťaly určuje poměr mezi šířkou
výřezu a obvodem píšťaly). |
měch |
Hlavní součást vzduchového hospodářství varhan,
zdroj dostatečného množství vzduchu o konstantním
tlaku. V každých varhanách je měchů několik, hlavní - zásobní
- akumulační, čerpací (pro manuální plnění). Jednotlivé stroje
nástroje mohou používat různý tlak vzduchu, jiný tlak může používat i
pneumatická traktura. Pak je pro každý
tlak nutný samostatný měch. Rozdílná může být i konstrukce měchu (plovákový,
skříňový, harmonikový...). |
mixtura | Smíšený
hlas, t.j. rejstřík
složený z několika řad píšťal (běžně tří, u větších varhan šesti i sedmi)
naladěných na alikvotní tóny k tónu hranému.
Zní proto ve vysoké poloze (nelze jej hrát samostatně), dodává varhannímu
zvuku lesk a je součástí zvukové koruny. Přidáním množství vyšších
harmonických k hranému tónu silně zvyšuje hlasitost (patří k
subjektivně nejhlasitějším rejstříkům varhan). Z konstrukčních i zvukových
důvodů se vždy staví jako repetující. |
mřížina |
Staré označení pro
kancelu. Označení vychází z toho, že přepážky kanálů
kancel tvoří ve vzdušnici jakousi "mříž". Ventily, vpouštějící
vzduch do kancely, se pak označovaly jako "záklopky mřížinné". |
multiplexní varhany | viz Unit... |
němé píšťaly |
Píšťaly či jejich atrapy, ke kterým není přiveden vzduch a které tvoří jen výtvarnou dekoraci v prospektu. Podle některých varhanářů dobré varhany němé píšťaly nepotřebují, vyskytovaly se však už i v barokních varhanách (většinou ale jen velmi malé a jen v horních polích prospektu, kam by bylo obtížné přivést k nim vzduch), existují i nástroje s němým prospektem. Někdy je to důsledek nekomplexní památkové péče v druhé polovině minulého století, kdy byl za cenný považován jen prospekt (nebo celá skříň) jako výtvarné dílo a díky tomu pak byl "zchátralý" nástroj za prospektem mnohdy necitlivě nahrazen jiným, který nevyužívá prospektové píšťaly). |
noha | Nejspodnější
část píšťaly. Na ní píšťala stojí a přes ni se přivádí do píšťaly
vzduch. U kovových píšťal má kónický tvar, u dřevěných většinou formu
trubky s kolíkem pro regulaci množství vzduchu. Je-li třeba z prostorových
či zvukových důvodů píšťalu umístit výše nad vzdušnici, použije se delší
noha nebo ohebné hadice či trubky - kondukty. |
pedál | Kláviatura
pro hru nohama. Ovládá samostatný varhanní stroj
(pedálový) nebo pomocí spojek příslušné
tóny v jednotlivých manuálových strojích.
Zvláštní variantou je spojkový pedál, který je tvořen jen spojkou do manuálu
(nemá vlastní píšťaly, hraje na spodní oktávy manuálu). |
piston |
pléno | "Plný
stroj": použití všech (nebo většiny) rejstříků
principálové skupiny. V plénu
hrají (burácejí) varhany s nejvyšší hlasitostí,
nejsou však zapnuty rejstříky, které by zvuk pléna zkreslovaly (špinily),
např. jazyky, výchvěvné
hlasy apod. Použití opravdu všech rejstříků se označuje "tutti". |
píšťaliště | Prostor ve
varhanní skříni, ve kterém stojí píšťaly
nástroje (zpravidla ne všechny, část je umístěna v prospektu
a největší - nejdelší mohou stát samostatně např. za varhanami). Píšťaly
stojí na píšťalnicích (horní části
vzdušnice). V píšťališti by měl být (často není, neboť na něj varhanáři
zapomněli či na něj nezbylo místo, jindy zanikl při rekonstrukci a dodatečném
rozšiřování varhan) prostor pro pohyb osoby provádějící ladění
či opravy (chodníčky, lávky). |
píšťalnice ("štok") | Silná deska,
kryjící shora vzdušnici, uvnitř
které jsou kanálky pro rozvod vzduchu k píšťalám. Zpravidla bývá
vyrobena sklížením z několika vrstev, otvory ve spodní se kryjí s otvory
ventilů vzdušnice, ve střední vrstvě se vzduch dovede kanálkem pod píšťalu
a v horní je otvor, ve kterém stojí noha
píšťaly (tyto otvory se zpravidla vypalují, aby píšťaly dobře těsnily).
Řez P. je na pozici (7) na obrázku řezu kuželkovou vzdušnicí, u vícehlasých
rejstříků (Mixtur) je rozvod vzduchu od
ventilu ke všem píšťalám jednoho tónu právě v píšťalnici - pozice (8)
na obrázku... |
polokryty | Skupina rejstříků
charakteristických zvukových barev s píšťalami částečně kryté
konstrukce. Jejich horní konec není zcela uzavřen - má v sobě
otvor nebo trubičku (např. flétna trubicová). |
poloha rejstříku |
Stopová výška - způsob označení rejstříku, odvozený od délky největší píšťaly (tónu velké C) ve stopách (cca 30.5 cm). Za základní polohu se považuje rejstřík osmistopový (8'), u něhož tóny znějí tak, jak jsou hrány na klaviatuře. Čtyřstopový rejstřík má píšťaly poloviční délky, zní tedy na dvojnásobné frekvenci t.j. o oktávu výše, než je hrán, šestnáctistopový rejstřík naopak o oktávu níže. Pokud není stopová délka rejstříku celistvým 2n-násobkem či 2n-zlomkem 8, jedná se o rejstřík znějící v intervalu odlišném od oktávy k tónu hranému (např. 2 2/3' je vyšší kvinta, 1 3/5' je tercie atd.). Píšťaly otevřené konstrukce mají plnou délku (např. 8' velké C je dlouhé cca 250cm + délka nohy, 16' pak cca 5m), píšťaly kryté mají skutečnou konstrukční délku poloviční (vyplývá z fyzikální podstaty šíření vlny v otevřené a uzavřené ozvučně), označení však zůstává, neboť se vztahuje k poloze tónu a ne ke skutečné délce píšťaly. |
portativ |
pozitiv | Dříve se takto označovaly
malévarhany určené k
přemísťování, na něž však bylo možno hrát pouze v klidu, tedy po jejich
pevném umístění (z lat. ponere - položit, pevně umístit). Dnes většinou
označení malých varhan bez pedálové klávesnice
nebo menšího varhanního stroje jako součásti
velkých varhan (buďto přímo ve skříni varhan
- např. prsní pozitiv nad hracím stolem
nebo stojící samostatně např. v zábradlí kůru - zadní pozitiv). |
principál | Hlavní hlas
varhan, charakteristický základní
rejstřík či celá skupina rejstříků tohoto
zvukového charakteru. Píšťaly této skupiny nejčastějí stojí v prospektu
varhan (fr. Montre, préstant - ukazovati, v předu stojící). Ve většině
varhan jsou principály vybudovány ve všech polohách
v nepřetržité řadě např. Principál 16', 8', Oktáva 4', Kvinta 2
2/3', Superoktáva 2' a Mixtura. |
prospekt | Zpravidla dekorativně
rešené pručelí varhanní skříně.
U většiny varhan je prospekt tvořen dekorativně
uspořádanými píšťalami principálové skupiny
(část z nich mohou být i němé píšťaly
- nefunkční atrapy pro doplnění výtvarného uměleckého záměru). |
předventil |
Pomocný ventil
malých rozměrů, tvořící součást většího tónového ventilu. Otevírání velkých
tónových ventilů je spojeno s nutností překonání poměrně velkého přechodového
odporu, který vzniká díky působení tlaku vzduchu na plochu klapky
ventilu. Pro usnadnění otevření se ventil rozdělí na dvě části. Při zatažení
za abstrakt se nejprve otevře malý předventil, který vpustí vzduch do
kancely a částečně zmenší tlakový rozdíl před a za ventilem a tím i sílu
nutnou k jeho otevření. Ihned potom se při dalším pohybu abstraktu otevře
hlavní ventil, zajišťující dostatečný přívod vzduchu do kancely. |
průlinka |
Štěrbina mezi dolním rtem a jádrem u labiální píšťaly. Vzduch přiváděný nohou prochází touto štěrbinou a vytváří tenký proužek, který naráží na horní ret píšťaly, jeho střídavý pohyb dovnitř a vně těla píšťaly je zdrojem zvuku píšťaly. |
regál |
registrace | Určení, jakými
rejstříky se má hrát určitá skladba
nebo její pasáž. Registrace se volí podle povahy, doby a místa vzniku
přednášeného díla a provádí ji buď přímo interpret, nebo samostatný registrátor
(u velkých varhan i registrátoři). |
rejstřík | Řada píšťal
určitého zvukového charakteru, kterou je možno použít samostatně
nebo v kombinaci s jinými rejstříky pro vytvoření určitého zvuku (barvy,
síly) nástroje. Používá se též k označení ovládacího prvku pro zapnutí
rejstříku (rukojeti, sklopky...)
nebo elektronického hlasu. |
relé |
Zařízení, umožňující
pomocí impulsu o malé energii ovládat oddělený výkonový prvek. Ve
varhanách má nejčastěji podobu pneumatickou
(ovládací vzduch přivedený rourkou nadme míšek, který otevře ventil) nebo
elektropneumatickou (elektromagnet otevírá ventil). |
repetice |
Obecně opakování. V souvislosti s varhanami se nejčastěji tento pojem používá ve dvou souvislostech:
|
retná píšťala |
Píšťala bez pohyblivých součástí, u které se zvuk tvoří průchodem přes rty - štěrbinu a hrany v různé rozměrové a prostorové konfiguraci (všechny Principály, Flétny, Smíšené hlasy). O výšce tónu rozhoduje délka navazujícího rezonátoru - těla píšťaly, o jeho barvě (obsahu harmonických) pak jeho konstrukce (otevřené, kryté, polokryté) a tvar (válcové, kónické), částečně i materiál (dřevo, kov). Retné píšťaly tvoří drtivou většinu počtu píšťal každých varhan, jazýčkové píšťaly jsou jen jejich doplňkem. |
simulátor mechanické
traktury |
Pomocné zařízení
vestavěné v hracím stole (nebo
přímo v každé klávese) nástroje s elektrickou trakturou,
napodobující způsob hry na mechanických varhanách. Jsou
používány různě složité konstrukce na principu magnetů, kladívek či závažíček
nebo pružin či membrán s cílem napodobit "odtrh" (druckpunkt).
Dražší (složitější) simulátory umožňují nastavit odpor kláves (sílu nutnou
ke stisknutí). |
smíšený hlas |
Rejstřík, tvořený více než jednou řadou píšťal. Každou řadu označujeme jako sbor (chór), smíšené hlasy jsou tedy vícesborové (chórové – vícenásobné). Z hlediska charakteru zvuku a možného využití je můžeme rozdělit do několika skupin:
|
smyk | Smykavý hlas
- rejstřík, u něhož je "nasazení
tónu" provázeno charakteristickým zvukem, připomínajícím
"smýknutí smyčce u strunných nástrojů". (Salicionál,
všechny "violy", houslové principály
apod.). Většinou je určen pro sólové použití, částečně se pojí s flétnami. |
sklopka | Ovládací prvek
rejstříku či pomocného zařízení
ve formě destičky (hranolku), překlápěný kolem příčné osy
do dvou poloh - zapnuto, vypnuto. Součástí sklopky je popis jména rejstříku
(ovládaného pomocného zařízení). |
spojka |
Pomocné zařízení, umožňující pomocí propojení
ovládání v určitém varhanním stroji využívat
rejstříky ostatních strojů
(spojka manuálů nebo manuálu do pedálu),
popřípadě zvětšující zvukovou mohutnost nástroje připojením k témuž stroji,
ale jinému tónu (oktávová spojka přiřazuje ke stisknuté klávese tón o
oktávu vyšší - superspojka, popř. nižší - subspojka). |
stopová výška |
viz poloha
rejstříku. |
stroj | Samostatná
část varhan, vybavená vlastními rejstříky
(vzdušnicí) a klaviaturou
(manuálovou či pedálovou)
- např. u třímanuálových varhan najdeme stroje hlavní, horní, zadní a
pedálový. Hlavní stroj bývá spojen s nejspodnějším manuálem varhan, ale
existují i vyjímky. Ostatní označení se váže na umístění strojů v rámci
celého nástroje, často vzhledem k hráči. Tak např. zadní stroj (též zadní
pozitiv) označuje "malé varhany"
umísťované do zábradlí chrámového kůru, tedy vzhledem ke konstrukci starých
nástrojů "za záda" varhaníka,
prsní stroj je malý pozitiv nad manuálem ve výšce prsou hráče atd. Každý
stroj se vyznačuje charakteristickým zvukem (daným obsaženými rejstříky
- dispozicí) a má svébytné postavení
při interpretaci určité skladby (pasáže). Pokud jsou varhany vestavěny
do dělené skříně, počet strojů se tím nezvětšuje
- odpovídá počtu klaviatur (manuálů + pedálu). |
teleskop | Moderní způsob
utěsnění pohybujících se součástí. Např. těsnění zásuvek
bylo dříve dost problematické, při změnách teploty či vlkosti se měnily
rozměry a zásuvky netěsnily, vzduch procházel i k sousedním píšťalám.
Teleskop tvoří dvojice do sebe zasunutých prstenců s osazením (podobně
jako třeba teleskopickou výsuvnou anténu u rádia tvoří několik zasunutých
trubiček), které jsou udržovány v kontaktu se sousedními plochami zásuvek
pružinou. |
temperované ladění |
Interval oktávy je rozdělen na 12 půltónů. Nelze však zajistit, aby všechny intervaly uvnitř oktávy (tercie, kvarty, kvinty) zněly čistě (t.j. aby jejich frekvence byly celočíselným násobkem či podílem a výsledný souzvuk se nechvěl). Pokud se o to pokusíme, na konci oktávy nám bude chybět téměř osmina tónu. V čistém ladění lze hrát čistě jen v základní tónině, všechny ostatní se budou chvět (a každá jinak). Temperované ladění rozděluje chybu intervalů mezi všechny tóny tak, aby všechny intervaly byly zatíženy stejnou chybou (chvěly se stejně, platí pro v současnosti používané rovnoměrně temperované ladění) nebo mezi část tónů oktávy (nerovnoměrně temperované ladění). Čistě se ladí jen tóny, vzdálené od sebe o oktávu (i když i zde se díky vlastnostem sluchu někdy sahá k mírnému rozladění - směrem od středu temperatury nahoru se oktávy ladí mírně větší, dolů mírně menší), alikvotní rejstříky (Kvinta a Tercie) a píšťaly patřící jednomu tónu ve vícehlasých rejstřících (Mixtury). Temperované ladění prošlo dlouhým vývojem přes nerovnoměrné temperatury (Werckmeister, Silbermann, Kirnberger) po dnes používanou rovnoměrnou temperaturu, ve které všechny používané tóniny znějí stejně. Nerovnoměrné temperatury se dnes používají jen u historických nástrojů (kopií), určených pro interpretaci dobové literatury. Pojem "temperované ladění" se proto často zúžuje jen na v současnosti téměř výhradně používané rovnoměrně temperované ladění. |
traktura |
Soubor zařízení spojujících hrací stůl (klaviatury, rejstříky, pomocná zařízení) se vzdušnicí (tónovými a rejstříkovými ventily) nástroje.Může být konstruována jako mechanická (přenos pohybu pomocí pák, táhel, hřídelů...), pneumatická (o přenos se stará stlačený vzduch), elektrická (pomocí elektrických signálů) a smíšená (kombinovaná, hybridní, např. elektropneumatická, elektromechanická - nejčastěji důsledek rekonstrukce či modernizace starých varhan). Rozlišujeme trakturu tónovou (spojuje klaviatury a tónové ventily) a rejstříkovou (spojuje ovládací prvky rejstříků s odpovídajícím zařízením vzdušnice). Součástí traktury jsou i spojky. |
transmise | Převedení - využití
jedné řady píšťal pro dva (či více) různé, samostatně ovládané
rejstříky různých názvů dvou (či více) různých strojů (např.
Bourdon 16' v manuálu, Bourdonbass 16' v pedálu). Řadí se mezi úsporné
konstrukce. Variantou transmise je extenze (rozšíření,
i v rámci jednoho stroje), kdy se jedná o převod na rejstřík v jiné poloze
(pak je nutné doplnění 12 píšťal spodní - u extenze 8'/16' či horní oktávy
- u extenze 8'/4'). |
tremulant | (Tremulátor) - zařízení
vytvářející pravidelné kolísání tlaku vzduchu ve vzdušnici nástroje
a tím jeho chvějivý tón (tremolo). Může být součástí
regulátoru tlaku ve vzdušnici (regulačního
měchu) a poháněno pneumaticky či elektricky (někdy s možností nastavení
frekvence záchvěvů). |
Unit | Multiplexní
varhany. Úsporný nástroj postavený na speciální skříňové vzdušnici,
umožňující důslednou aplikací transmisí
a extenzí vícenásobné použití píšťal
pro více rejstříků ve více polohách.
Zatímco principálová řada šesti rejstříků
u normálních varhan potřebuje 366 píšťal, u Unitu stačí 97 píšťal. Výhodou
je tedy úspora materiálu a místa a nižší cena, nevýhody však převažují
(při vícehlasé hře zní díky vícenásobné funkci na některých tónech méně
píšťal, nástroj nelze umělecky naintonovat,
rejstříky se liší jen názvy a polohou, zvuk zůstává stále stejný, schází
mixtury, případné rejstříky v kvintové
či terciové poloze jsou naladěny temperovaně,
takže nezní čistě atd.). Dnes se samostatné Unitní varhany staví zřídka,
spíše se využijí u rekonstrukcí varhan jako dodatečné rozšíření o další
manuál. Stále jsou však velmi oblíbené
v americkém regionu (Theatre Organ). Jejich nevýhodné zvukové vlastnosti
lze do jisté míry potlačit úpravou konstrukce (snížením vícenásobného
použití jedné píšťaly pro mnoho rejstříků, samostatnou píšťalovou řadou
v kvintové poloze či samostatnou mixturou). |
válec |
Viz crescendo. |
varhanář | Stavitel varhan.
Osoba s uměleckořemeslnými schopnostmi ("devatera řemesel"),
zahrnujícími kompletní zpracování dřeva (stolař, truhlář, řezbář), kovu
(soustružení, odlévání, válcování, pájení...), kůže, plastů a dalších
materiálů a umění výtvarného, sochařského, intonačního,
hudebního atd. Geniálních varhanářů, kteří pracovali sami či s "učedníkem"
bylo v historii jen několik, běžně pod jejich jménem pracovala celá dílna
(manufaktura) řemeslníků a umělců příslušných profesí. I dnešní varhanáři
jen zřídka vykonávají všechny činnosti sami, varhanní komponenty (mechanické
součástky, klávesy, píšťaly atd.) nakupují u několika málo specializovaných
firem (např. německého Laukhuffu) a zaměřují se spíše na jejich kompletaci
a přizpůsobení nástroje individuálním požadavkům prostoru a zákazníka. |
varhaník | Osoba hrající
na varhany. U dnešních varhan
stačí na obsluhu nástroje varhaník sám, dříve potřeboval při hře obsluhu
měchů (kalkanta, u velkých varhan kalkanty,
dnes jejich práci zastane elektrické čerpadlo
vzduchu) a případně registrátora (pro změnu registrace,
zase spíše u velkých nástrojů, dnes díky volným programovatelným kombinacím
je registrátor nutný jen ve zvláštních případech). |
varhanní kov | Slitina cínu
(zpravidla min. 50%) a olova, někdy i zinku, mědi, antimonu a bismutu
v proměnných poměrech. Z varhanního kovu jsou (měly by být) všechny kovové
píšťaly nástroje. Plech pro jejich výrobu se vyrábí technologií odlévání
roztaveného kovu na plochu stolu (plátno - všechny ostatní plechy z jiných
kovů se vyrábí válcováním z ingotů!) a upravuje se hoblováním, tepáním
či válcováním. V.K. má specifické zvukové vlastnosti, které lze jen částečně
nahradit jiným materiálem (nejčastěji se používá zinek, většinou z cenových
důvodů či jako náhrada píšťal zrekvírovaných při válečných událostech).
Pro kondukty pneumatické traktury
se používá spíše olovo. |
varhanní skříň | Skříň, ve které jsou vestavěny varhany. Ve skříni je vestavěn zpravidla celý nástroj, ve spodní části je měch (měchy), nad ním vzdušnice, nad ní pak píšťaliště s píšťalami. Jedna (někdy dvě, tři, zřídka i všechny čtyři) strany skříně tvoří prospekt. Součástí skříně většinou bývá i hrací stůl. Celý nástroj může být vestavěn v jedné skříni, nebo je skříň dělená, zpravidla na dvě (ale někdy i pět) samostatně stojící části. V.S. a prospekt jsou zpravidla jediné viditelné součásti varhan, všechno ostatní je pro běžného pozorovatele z auditoria ukryto právě uvnitř V.S. Samotná skříň je tvořena nosnou konstrukcí (základový rám, stojky a nosníky) a opláštěním. Část skříně může být uzavřená žaluziemi (žaluziová skříň pro žaluziový stroj). |
varhany | Vícehlasý klávesový dechový nástroj. Na varhany hraje varhaník, který pomocí klaviatur pro ruce a nohy (manuálů a pedálů) a pomocných zařízení ovládá přívod vzduchu do píšťal (obecně aerofonů, tj. zdrojů zvuku rozeznívaných vzduchem), které jsou uspořádány v řadách s rozdílným charakterem či sílou zvuku a výškou základního tónu. Různou kombinací těchto řad (rejstříků) lze na varhanách docílit značného množství zvukových barev a síly výsledného zvuku. Varhany mohou být složeny z několika samostatných nástrojů (strojů), ovládaných z jednoho hracího stolu prostřednictvím několika klaviatur. Nejmenší varhany - pozitivy, mají okolo 200 píšťal, varhany běžné velikosti 1 až 5 tisíc píšťal, největší nástroje pak i více jak 10 tisíc píšťal. |
ventil |
Akční člen, ovládající tok média (ve varhanách zpravidla stlačeného vzduchu). Podle vlastností ventilu a jeho konstrukce můžeme ventily rozdělit do celé řady skupin (jednocestné a dvoucestné, zpětné, aktivní - řízené a pasivní - samočinné apod.). Ventil je vždy tvořen dvěmi základními částmi - pevnou (sedlo, vstup či výstup...) a pohyblivou - vlastní tělísko ventilu (klapka, chlopeň, membrána, kuželka, hradítko, clona, kroužek...). Dosednutím těchto dvou částí na sebe je dosaženo uzavření toku média (zpravidla s pomocí přídavného těsnění na stykových plochách - např. kůže). K otevření ventilu je nutné buď působení vnější síly (např. od akčního členu traktury - abstraktu, míšku, elektromagnetu) či změna tlakových poměrů před a za ventilem (zpětný ventil). Hlavními ventily varhan jsou tónové ventily (ovládané klaviaturami) a rejstříkové ventily (jen u vzdušnic s rejstříkovými kancelami, např. kuželkových). U varhan s pneumatickou trakturou je pak celá řada ventilů součástí hracího stolu, relé a logiky kolektivů a volných kombinací. |
ventilátor | Elektrické
čerpadlo vzduchu, nahrazující čerpací měch
a práci kalkanta. Používají se pomaluběžné
odstředivé ventilátory, poháněné asynchronním motorem. Vzhledem k nutnosti
co nejtiššího chodu V. jsou nutné některé konstrukční úpravy (kluzná ložiska,
tvar lopatek) a vysoká přesnost při výrobě, kterou dokáže zajistit jen
několik málo výrobců (Ventola, Ventus, u nás dříve Rieger). Velké varhany
mohou mít i několik ventilátorů (např. samostatné pro jednotlivé stroje,
zvlášť pro pneumatickou trakturu). Pokud
je ventilátor umístěn v jiné místnosti (kalkovně), než jsou varhany, měl
by mít přivedeno nasávání vzduchu z prostoru varhanní
skříně, jinak hrozí rozlaďování nástroje při hře vzduchem o jiné teplotě
a vlhkosti. |
volné kombinace (Setzer) |
Hráčem předem
nastavitelné (programovatelné) skupiny rejstříků,
které lze během hry zapnout pomocí jednoho ovládacího prvku (pistonem,
tlačítkem). Čistě mechanická traktura
V.K. nepoužívá, u pneumatické se staví jedna (max. 4) kombinace v hracím
stole, elektrická (elektromechanická a elektropneumatická) traktura umožňuje
naprogramovat desítky kombinací, uložených např. v paměti počítače, na
disketě či nejnověji na čipové kartě. Kromě přímého vyvolání určité kombinace
se dnes používá i krokování (+ o jednu kombinaci v pořadí vpřed, - o jednu
vzad - tzv sekvencér...). |
výchvěvný hlas | Vícesborový
rejstřík, složený zpravidla ze dvou
řad píšťal, které jsou navzájem mírně rozladěny (o 4-6 kmitů/s).
Výsledný tón se tedy subjektivně mírně chvěje
(jakoby tremoluje). Nejčastěji se používá u nejtišších smykavých hlasů
(Vox coelestis, Celeste), fléten (Mořská
vlna - Unda maris) či principálů (Piffaro či Voce umana - zde se jedná
jen o jednu řadu píšťal, pro výchvěvný efekt je ji třeba použít s odpovídajícím
principálovým rejstříkem). |
(vyšší) harmonické | Tóny s n-násobnou
(harmonické) či n-podílnou (subharmonické) frekvencí, znějící
současně s tónem základním. Označují se někdy i jako alikvoty,
svrchní parciální, slovensky "čiastkové" tóny a násobkem - pořadím
od základního tónu (3. harmonická má frekvenci 3x vyšší, než tón základní)
nebo intervalem (oktáva má dvojnásobnou frekvenci, kvinta 1,5 násobnou...).
Základní tón je čistý, obsah harmonických jej zkresluje a tvoří jeho charakteristickou
barvu (každý rejstřík má charakteristický
obsah určitých harmonických). |
vzduchové hodiny |
Ukazatel výšky
horní desky zásobního měchu ve formě
kulatého přístroje s otočnou ručičkou v místě páky či pedálu pro manuální
plnění měchu. Informuje obsluhu měchu (kalkanta)
o množství vzduchu v zásobním měchu varhan. Ideální množství vzduchu v
měchu je na ukazateli vyznačeno číselně či zvýrazněným pásmem. Jinou formou
tohoto ukazatele je lineární indikátor - čert. |
vzduchovod |
vzdušnice |
Část varhan, zajišťující rozvedení vzduchu k jednotlivým píšťalám podle hráčovy vůle. Obsahuje mechanismus pro ovládání přívodu vzduchu k píšťalám (rejstříkové a tónové ventily). Existuje několik používaných druhů vzdušnic podle konstrukce ventilů, každá má určité výhody i nevýhody. Vzdušnice je po píšťalách nejdůležitější částí varhan, její kvalita a provedení přímo ovlivňuje kvalitu nástroje. Bývá často označována "srdcem" varhan. |
zásuvka | Hlavní součást
zásuvkové vzdušnice, ovládající přístup
vzduchu k píšťalám každého rejstříku.
Konstrukčně se jedná o trojici na sobě položených provrtaných
desek s otvorem pro každou píšťalu. Pokud se otvory kryjí, může jimi procházet
vzduch k píšťalám. Posune-li se střední z desek (např. zatažením za rejstříkovou
rukojeť) otvory se přestanou krýt, vzduch nemůže procházet a příslušný
rejstřík je vypnut. Zásuvky se dříve vyráběly ze dřeva (problémy s utěsněním
při změnách teploty a vlhkosti), nyní se zpravidla používají kompozitní
plasty (textilní matrice s pryskyřicí - varianty sklolaminátů či texgumoidů)
nebo lehké kovy. |
zvonkohra | (Carillon) - systém
kovových laděných tyčinek, které rozeznívají kladívka. Je-li součástí
varhan, pak zpravidla jen v horních oktávách
(od c1). Někdy je tvořena elektronickým hlasem. |
zvony | Výrazný rejstřík
(výhradně ve velkých koncertních varhanách),
tvořený soustavou kovových trubic či destiček (zřídka
litými zvony z důvodu nemožnosti ladění) rozeznívaných úderem kladívka.
Může mít rozsah celé klaviatury, zpravidla však jen její spodní části.
V některých varhanách se objevuje ještě zvonková hvězdice
(zimbelstern) - otáčející se hvězdice v prospektu
se zvonečky laděnými do akordu. |
zvuková pyramida | Uspořádání
(vybudování) skupiny rejstříků stejného zvukového charakteru
(Principálů, Fléten)
ve všech polohách. Např. u principálů tvoří zvukovou
pyramidu Principál 16', 8', Oktáva 4', Kvinta 2 2/3',
Superoktáva 2' a Mixtura). Stavba pyramidy
a její úplnost má největší vliv na zvuk varhan v plénu. |
Žaluzie | Zařízení umožňující
v určitém rozsahu plynule měnit hlasitost nástroje nebo
jeho části uzavřením některého ze strojů
nástroje do skříně, jejíž část (někdy jedna, někdy všechny stěny) je tvořena
nastavitelnými žaluziemi. Otevíráním či přivíráním jejich lamel pomocí
pedálové páky (balanční šlapky) na hracím
stole může hráč ovládat sílu zvuku ve skříni uzavřených píšťal.
Výsledný zvukový efekt silně závisí na konstrukci žaluzií, nevýhodou je
mírné rozladění (díky změně tlaku při uzavření žaluzií) a ne vždy možná
plynulá změna hlasitosti v celém poslechovém prostoru (na lamelách se
zvuk láme a odráží do určitého místa v plné hlasitosti). |
|
Toto je zatím pracovní "beta" verze slovníčku, slovník je průběžně doplňován (uvítám připomínky) a plně funkční bude teprve po celkovém provázání s "Anatomií varhan".
(poslední úpravy 17.8.2006)
Tato stránka je součástí Anatomie varhan ®, © 2002 - 2006 Ing. Petr Bernat.