Ostravsko je zajímavý kraj, je zde spousta krásných a unikátních věcí.O ty, které jsem na svých toulkách s fotoaparátem zachytil, se chci s Vámi podělit na této stránce. |
Na úvod několik pozoruhodností přímo z Ostravy. Ve Vítkovicích se nachází unikátní průmyslové centrum - bývalý komplex Vítkovických železáren. Za více než jedno a půl století své existence průmyslový podnik dokonale prorostl do městské zástavby. Vznikl tak unikátní kolos - komplexní koexistence "civilních" a průmyslových objektů na ploše několika čtverečních kilometrů uvnitř města. Část výrobních závodů, situovaná v tzv. dolní oblasti zůstala po ukončení výroby na počátku 90. let minulého století zachována. Uvažuje se o její ochraně a přeměně na muzeum či zábavní park (je to opravdu unikát!), tak jako na všechno ale chybí peníze a celek rychle chátrá. Na poměrně malé ploše cca 100 ha byly soustředěny kompletní provozy pro výrobu železa. Hlubinný černouhelný důl, koksovna, aglomerace (mletí a hrudkování rudy), vysoké pece (výroba surového železa) a obslužné provozy (elektrárna, zpracování plynu, kompresorovna, nádraží, údržba, administrativa). Završení procesu výroby oceli se odehrávalo v ocelárně (jen asi kilometr dále ve Vítkovicích) a strojírenské výrobě (těžká a lehká mechanika, válcovny plechu i profilů, trubky, senážní věže, tlakové nádoby, zalomené hřídele, jaderná energetika...) taky v katastru Vítkovic. Tak velké soustředění těžké výroby uvnitř města a provázání všech závodů vstupy i výstupy nikde jinde na světě nenajdete. |
Důl Hlubina, bývala "myší
díra" (průtah hlavní ostravské ulice mezi závody), vysoké pece. |
Objekty za
bývalou elektrárnou. Příroda si rychle bere zpět zabraný prostor. |
V nedalekých Beskydech najdeme přehradu Šance - Řečice, zásobárnu vody pro ostravsko. V suchém létě roku 2003 v ní voda poklesla natolik, že z pod hladiny vystoupily dávno zatopené a zapomenuté objekty. Přehrada byla dostavěna a napuštěna v roce 1969, zatopila několik obcí, železniční trať a rozdělila Staré Hamry na dvě části. Díky suchu hladina poklesla téměř o deset metrů na 50% objemu. Podívejte se na fotografie: |
Nádraží Šance
(rok 1934) a přehrada Šance (září 2003). Pohled téměř ze stejného místa. |
Pohlednice zachycuje centrum Šancí s nádražím. Záhyb
cesty nad vzrostlými smrky nad nádražím najdete na druhé fotografii vystupovat
z vody v pravé polovině snímku. Hráz přehrady tedy stojí jen pár desítek
metrů nalevo od bývalého nádraží. Vlaky dříve jezdily údolím až na bílou,
dnes končí v Ostravici několik kilometrů pod hrází. |
Most ve Starých Hamrech v srpnu
a září 2003. |
Na opačném konci přehradního jezera cca 10km od hráze
je obec Staré Hamry. Přehrada kdysi rozdělila obec na
dvě části a zatopila její střed (železniční zastávku, mosty, hospodu,
řadu domů...). Díky poklesu hladiny vystoupily teď zbytky těchto objektů
nad hladinu. V září už šlo přejít z jednoho břehu na druhý suchou nohou
(i když vstup do pásma hygienické ochrany je přísně zakázán, most se stal
"poutním místem" lidí z širokého okolí). Fotografie zachycují
i rychlost poklesu hladiny, je vidět původní meandr říčky (dodnes perfektně
vydlážděný). |
Zachovalý
silniční most (normálně 2m a více pod hladinou!), patky železničního mostu. |
Celé dno údolí je pokryto vrstvou úrodného bahna,
na něm velmi rychle raší bujná vegetace. Přestože voda v jezeře je v údolí
cizím prvkem (stála zde jen přes tři desetiletí, co je to proti věčnosti),
teď je patrné, že tu chybí. |
Zpět
na předchozí - nebo Stránky
Ing. Petra Bernata (varhany, diagnostika, zajímavosti). Použijte,
pokud jste sem vstoupili odkazem z jiného webu... |