Zvuk janovických varhan .

Zvuk janovických varhan je zachycen na nahrávkách z několika vánočních či velikonočních koncertů. Bohužel, vzhledem k omezením daným současným zněním autorského zákona mohou tyto nahrávky sloužit jen pro soukromou potřebu interpretů (pokud to tak půjde dále, budeme si hrát jen sami sobě pro radost...). Na těchto stránkách tedy naleznete jen informace o našem "CéDéčku", část textu z bookletu a malou zvukovou ukázku (Grand Choeur ve formátu MP3, nejprve verze z tohoto CD, pro srovnání pak ještě jednou novější nahrávka). Už i to je více, než je dle legislativy možné ale každý snad pochopí, že zvuk varhan nejde představit na nahrávce stupnic (a co když i na stupnici má někdo autorská práva).


CD Janovické varhany.

Booklet CD MP3 (2,8MB) 3:56

2. verze MP3 (3,5MB) 4:49

 

1.

Sláva buď

4:01

 

18.

Všechny končiny Země

2:33

2.

Když je čas vánočních koled

1:31

 

19.

Narodil se Kristus Pán

2:03

3.

Pospěšme k Betlému

1:49

 

20.

Chtíc, aby spal

2:23

4.

Pastorela

4:51

 

21.

V půlnoční hodinu

1:12

5.

Ave Maria (Mácha)

2:31

 

22.

Vánoční magnét a střelec

1:27

6.

Ave Verum (Mozart)

2:34

 

23.

Nesem vám noviny

1:56

7.

Slyšte, slyšte pastuškové

0:22

 

24.

Pásli ovce Valaši

0:52

8.

Já malý přicházím

0:54

 

25.

Tichá noc

3:38

9.

Rychle bratři vstávejme

0:30

 

26.

Ukolébavka (Bakala)

2:24

10.

Pásli ovce Valaši

0:40

 

27.

Adeste fideles

0:53

11.

Jak jsi krásné, neviňátko

0:47

 

28.

Pastorela

5:00

12.

Veselé vánoční hody

0:56

 

29.

Grand Choeur (Grey)

3:56

13.

Nesem vám noviny

1:00

 

30.

Toccata d-moll (Bach)

3:03

14.

Ukolébavka

1:49

 

31.

Svatební pochod a píseň

3:05

15.

Tichý Betlém

2:26

 

32.

Ať nám Hospodin žehná

2:37

16.

Dnes se nám narodil spasitel

2:03

 

33.

Ave Maria (Schubert)

2:29

17.

Tichá noc (lid)

0:54

 

34.

Narodil se Kristus Pán

2:47


Interpreti:

Varhany: Anna Mecová 1-4, 14-18, 27, 32, 34 Petr Strakoš 5, 6, 19-26, 28-31, 33 Petra Kozlová 7-13
Flétna: Anna Mecová 7-13 Lubomír Sukač 7-14, 27
Viola a housle: Přemysl Verlík 4, 19-25
Sólový zpěv: Irena Magnusková 4-6, 19-21, 25, 26, 28, 31, 33 Lubomír Korbáš 1, 3, 16, 18, 32 Marta Hořčičáková 1
Sbor: janovický chrámový sbor

 

Pár slov k varhanám a výběru skladeb na tomto CD

Když jsem se před pár lety poprvé začal zajímat, proč janovické varhany hrají tak divně a proč varhanice používá jen tři rejstříky, když jich má k dispozici čtrnáct, byl jsem několikrát šokován. Jednak zjištěním, v jakém technickém stavu se varhany nacházejí a jednak zjištěním, že se s tím asi nedá nic dělat, vždyť nejsou peníze a jsou přece důležitější věci, než varhany... Mnoho měsíců jsem pak strávil sháněním a studiem literatury o varhanách, konzultacemi s odborníky v oborech hudebních, restaurátorských, řemeslných, technických, ale také z oblasti chemie či lékařství. Našel jsem i sponzora, který věnoval část prostředků na zaplacení materiálu. Mnoho lidí mne od záměru pokusit se varhany opravit svépomocí odrazovalo, mnozí mne měli za blázna, který bojuje s větrnými mlýny, nejčastějšími protiargumenty bylo - "to je zbytečné, vždyť to ještě hraje", nebo "ty varhany patří stejně vyhodit". Podařilo se mi však téměř nemožné - dát dohromady partu více než třiceti lidí všech profesí - projektanty, elektrikáře, stolaře, truhláře, soustružníky, ladiče a varhanáře, ať už profesionální, či amatérské nadšence. A co navíc, všechny přesvědčit aby svou práci odvedli jen sobě pro radost, bez nároků na finanční odměnu. Zaplaceny byly jen práce varhanáře při opravě hracího stolu a materiál, celkem necelých 40 tisíc Kč. Velmi oceňuji pomoc P. Marcela Tesarčíka v období příprav, bez jeho svolení a pomoci by oprava nebyla možná.

Nejtěžším obdobím byly asi první týdny opravy, během kterých se varhany postupně úplně rozebíraly. Pamatuji si na mnoho probdělých nocí, kdy jsem přemýšlel, jak nejlépe provést některou práci, kudy vést kabely, čím nahradit zničené součástky, jak vyrobit nové... Nadšení mých pomocníků částečně opadávalo a stále častěji se ptali: "dáme to ještě vůbec někdy dohromady"? Na co se sáhlo, to se nám rozpadalo pod rukama, objevovaly se stále další a další závady, rozsah prací začal překračovat únosnou mez a konec byl v nedohlednu. Proto obdivuji všechny, že vydrželi a uvěřili mi i sobě, že to dokážeme. Trávili jsme v kostele či na faře v dílně společně stovky hodin, někdy i celé dny od svítání až dlouho do noci. Mnohdy nás pohánělo i vědomí, že když to nedokážeme my, tak to nedokáže už nikdo, protože Janovice statisíce na profesionální generálku nikdy nedají dohromady. Když varhanář nainstaloval opravené klávesy, nastala už ta veselejší práce, seřízení traktury a postupný návrat píšťal do nástroje. Jejich opětná intonace a prvotní ladění zabraly téměř dva měsíce. Nedokážu popsat ten zvláštní pocit, který se mě zmocnil v okamžiku, když jsem poprvé usedl za hrací stůl, zapnul všechny rejstříky a v plénu zahrál skladbu Blíž k Tobě, Bože můj... Nebyl jsem v tu chvíli sám, kdo měl v očích slzy a po zádech mu přeběhl mráz. Stačilo jen trošku přivřít oči a představit si ty desítky varhaníků, kteří za těmito klávesami za těch stodeset let seděli i ty tisíce lidí, kteří během staletí tyto varhany slyšeli. A taky ty, kteří tento nástroj vymysleli a zkonstruovali. Před jejich uměním, znalostmi a dovednostmi nám přísluší jen smeknout.

Během těch mnoha stovek hodin, které jsem strávil uvnitř těchto varhan či v jejich blízkosti při opravě a ladění jsem k tomuto nástroji získal téměř rodičovský vztah. Už na dálku poznám každou jejich bolístku, už asi navždy budu jejich zvuk vnímat jinak, než většina ostatních, kteří berou varhany jen jako "něco, co tam nahoře hraje" a maximálně ještě vědí, že jsou v nich nějaké píšťaly. Já i většina mých pomocníků už víme, co všechno je skryto ve skříni nástroje, jak se každý stisk klávesy přenáší složitou soustavou pák, úhelníků, táhel a hřídelek až na ventil, který pustí vzduch do příslušné píšťaly, jak se tvoří zvuk, že na jedné klávese může najednou hrát až dvanáct nebo i čtyřiadvacet píšťal, naladěných na různé tóny a mnoho dalšího. A věřte, že zážitek z poslechu je pak úplně jiný. A když vidíme, v jak žalostném stavu se mnohdy nacházejí varhany v jiných farnostech, je naše radost z úspěšně dokončeného díla ještě větší.

Výběr skladeb na tomto CD je poněkud nesourodý. Převažují skladby s vánoční tématikou, mezi ně je však vsunuto i pár skladeb koncertních či svatební pochod. Pořízeny byly během vánočního koncertu 26.12.1999, svatby manželů Steuerových 23.9.2000 a vánočních mší 24. až 26.12.2000. Skladby byly vybírány především tak, aby zachycovaly úžasnou atmosféru, kterou dokáží tyto varhany vytvořit. Některé skladby se proto opakují ve více variantách nebo s různými interprety. Převažují skladby s varhanami v roli doprovodného nástroje, zařazeny jsou ale i skladby čistě sólové. Výběr začíná nádhernou písní Sláva buď, zpívanou při vstupu na "půlnoční", skladbou, která od sóla v piánu postupně graduje až po strhující a monumentální závěr v plénu, při kterém všem zúčastněným běhal mráz po zádech. A nebylo to jen mrazivou teplotou v kostele. Na závěr výběru je zařazena snad nejznámější vánoční píseň - Narodil se Kristus Pán. Píseň se zpěvem lidu začíná po úvodních tónech v piánu (Salicional + Bourdon) radostným nástupem ve fortissimu (+ Principal + Octav). Zvuk se dále stupňuje od třetí sloky přidáním Mixtury a ve čtvrté sloce přechází do pléna (rozdíl není příliš patrný, zvuk je ale ve srovnání s třetí slokou poněkud plnější). Poslední dvojverší čtvrté sloky je pak hráno v tutti zařazením oktávové spojky v manuálu. Závěrečné tóny skladby tak ještě dlouho doznívají nejen v klenbách kostela, ale i v uších všech, kdo jej opouštějí a odcházejí do mrazivé vánoční noci s pocitem, že byli účastni něčeho nezměrně velikého a krásného.

Technická a zvuková stránka nahrávky

Toto CD vzniklo digitálním přepisem monofonních analogových záznamů, pořízených kazetovým magnetofonem či videokamerou. Tomu také odpovídá poněkud nižší kvalita zvuku, částečné zkreslení přináší záznamová automatika těchto přístrojů nebo teplota v kostele okolo bodu mrazu, nepříliš vhodné umístění mikrofonu, šum magnetického záznamu atd. Digitální střih a přepis sice umožňují provádět se zvukem různá kouzla, byla však dána přednost autenticitě před dokonalostí. Nahrávky byly pořízeny živě, během vánočních mší, vánočního koncertu a během svatby. Proto se občas na záznamu objeví i přirozený hluk pozadí, pokašlávání či drobná chybička některého z interpretů. Koncert o Vánocích 1999 se navíc konal bezprostředně po dokončení opravy, kdy ještě nebyly vychytány všechny nedostatky a varhany byly naladěny jen provizorně. Věřím, že na dnešní poměry poněkud nižší kvalitu zvuku omluvíte. V Ostravě, 18. ledna 2001 Ing. Petr BERNAT

Toto CD je věnováno všem, kdož jakkoliv přispěli k záchraně janovických varhan, jakož i každému, komu přinese radost. Bohu díky.

 


 (na obsah)