Závod
pro stavbu varhan Bratři Riegrové v Krnově, Slezsko
Návod k obsluze třífázového elektromotoru k pohonu Riegrova čerpadla vzduchu |
Zapnutí a vypnutí motoru Pomocí
krabicového vypínače: Zapnutí a vypnutí budiž provedeno otáčením do
označené polohy "zapnuto" nebo "vypnuto" vždy Jen
ve směru vpravo (ve směru pohybu hodinových ručiček). B)
Třífázové motory s kotvou kroužkovou:
Zapnutí:
Vypnutí:
Mázání ložisek: Při prvním uvedení elektromotoru do provozu nebo po několika měsíčních přestávkách musí býti olejové komory, v nichž se nachází ložiskové pánve naplněny hořejší příklopkou polořídkým dynamovým olejem a sice pomalu a v takovém množství, až se z bočního otvoru olejové komory ukáže hladina oleje. Tento otvor slouží pro případ přeplnění jako přepadek a nesmí býti nikdy zanešen nebo ucpán. Po uvedení motoru do provozu se musí zjistiti nadzvednutím příklopek olejových komor, zda se mazací kroužky otáčejí a ložiska dostatečně mažou. |
Při použití hustého nebo znečistěného oleje přestanou se mazací kroužky otáčeti a mazati, čímž vznikne zahřívání a silné opotřebení ložisek. Tentýž zjev může nastati při zhustnutí oleje následkem silných mrazů V těchto případech musí býti olej vypuštěn pomocí šroubku, nacházejícího se na nejspodnější části olejové komory. Olejové komory se. pak dobře vypláchnou petrolejem nebo benzinem. čistící kapalina se z olejové komory vypustí a těsnící šroubek se do otvoru dobře zašroubuje. Po vymytí a uzavření naplní se komora jak bylo již dříve popsáno patřičným olejem. Kontrola oleje se má prováděti každé 2 až 3 měsíce a případné se má nedostatečný stav oleje buď doplniti nebo celý obsah komory vyměniti. Obsluha motoru Třífázové motory s fázovou kotvou jsou opatřeny třemi sběracími kroužky z bronzu, o něž se trvale brousí grafitové kartáče. které jsou upevněny v mosazných držadlech. Kartáče musí trvale doléhati na kroužky, aby se však přílišným tlakem silně neodřely. kartáče, které špatným pérováním na kroužky nedoléhají: jiskří a poškozují kroužky. K odstranění této vady se musí kartáčová držadla pomocí upevňovacích šroubků uvolniti, péra otáčením držadel patřičné napnouti a šroubky znovu přitáhnouti. Opotřebené grafitové kartáče se mají vždy včas vyměniti za nové. aby mosazná držadla nepoškodila kroužky. Opálené sběrací kroužky čistí se Jemným smirkovým plátnem a usazený prach na kroužcích a kartáčových držadlech se odstraní jemným štětcem, nebo vzduchovou pumpou. Poruchy: Jestliže
se při zapínání motoru pozoruje, že se motor bud' velmi pomalu nebo
bručivě nebo vůbec do chodu nedostává, musí býti vypínač i spouštěč
okamžité vypnut a prohlédnout pojistky. zda nejsou· uvolněny nebo propáleny.
Teprve po odstranění vady může býti motor opět používán. |
|||
› Tento návod račte připevniti na viditelném místě v blízkosti elektrického čerpadla ‹ |