Závod pro stavbu varhan Bratři Riegrové v Krnově, Slezsko

Návod k obsluze
třífázového elektromotoru k pohonu Riegrova čerpadla vzduchu

A) Třífázové elektromotory s kotvou na krátko:

Zapnutí a vypnutí motoru

Pomocí krabicového vypínače: Zapnutí a vypnutí budiž provedeno otáčením do označené polohy "zapnuto" nebo "vypnuto" vždy Jen ve směru vpravo (ve směru pohybu hodinových ručiček).
Pomocí pákového vypínače: Zapnutí: vypínač budiž rychle zapnut do označené polohy "zapnuto". vypínání se musí díti rovněž rychle do polohy označené "O".

B) Třífázové motory s kotvou kroužkovou:

Zapnutí:

1. Zjištění polohy spouštěče, zdali se nachází v bodu označeném "O".
2. Vypínač rychle zapnout.
3. Pomalým otáčením rukojeti po dobu 20 až 30 vteřin při vésti spouštěč do polohy označené šipkou nebo "zapnuto". Spouštěč slouží pouze k uvedení motoru v chod a nesmí býti nikdy použit k regulování obrátek nebo k zmírnění vzduchového tlaku čerpadla; poněvadž by se mohly odporové články lehko propáliti.

Vypnutí:
1. Nejprve budiž vypnut rychle vypínač do Polohy označené "O":
2. Rukojeť spouštěče budiž uvedena na místo označené "O" nebo "vypnuto'`.

Mázání ložisek:

Při prvním uvedení elektromotoru do provozu nebo po několika měsíčních přestávkách musí býti olejové komory, v nichž se nachází ložiskové pánve naplněny hořejší příklopkou polořídkým dynamovým olejem a sice pomalu a v takovém množství, až se z bočního otvoru olejové komory ukáže hladina oleje. Tento otvor slouží pro případ přeplnění jako přepadek a nesmí býti nikdy zanešen nebo ucpán. Po uvedení motoru do provozu se musí zjistiti nadzvednutím příklopek olejových komor, zda se mazací kroužky otáčejí a ložiska dostatečně mažou.

     

Při použití hustého nebo znečistěného oleje přestanou se mazací kroužky otáčeti a mazati, čímž vznikne zahřívání a silné opotřebení ložisek. Tentýž zjev může nastati při zhustnutí oleje následkem silných mrazů V těchto případech musí býti olej vypuštěn pomocí šroubku, nacházejícího se na nejspodnější části olejové komory. Olejové komory se. pak dobře vypláchnou petrolejem nebo benzinem. čistící kapalina se z olejové komory vypustí a těsnící šroubek se do otvoru dobře zašroubuje.

Po vymytí a uzavření naplní se komora jak bylo již dříve popsáno patřičným olejem. Kontrola oleje se má prováděti každé 2 až 3 měsíce a případné se má nedostatečný stav oleje buď doplniti nebo celý obsah komory vyměniti.

Obsluha motoru

Třífázové motory s fázovou kotvou jsou opatřeny třemi sběracími kroužky z bronzu, o něž se trvale brousí grafitové kartáče. které jsou upevněny v mosazných držadlech. Kartáče musí trvale doléhati na kroužky, aby se však přílišným tlakem silně neodřely. kartáče, které špatným pérováním na kroužky nedoléhají: jiskří a poškozují kroužky. K odstranění této vady se musí kartáčová držadla pomocí upevňovacích šroubků uvolniti, péra otáčením držadel patřičné napnouti a šroubky znovu přitáhnouti.

Opotřebené grafitové kartáče se mají vždy včas vyměniti za nové. aby mosazná držadla nepoškodila kroužky. Opálené sběrací kroužky čistí se Jemným smirkovým plátnem a usazený prach na kroužcích a kartáčových držadlech se odstraní jemným štětcem, nebo vzduchovou pumpou.

Poruchy:

Jestliže se při zapínání motoru pozoruje, že se motor bud' velmi pomalu nebo bručivě nebo vůbec do chodu nedostává, musí býti vypínač i spouštěč okamžité vypnut a prohlédnout pojistky. zda nejsou· uvolněny nebo propáleny. Teprve po odstranění vady může býti motor opět používán.

 

› Tento návod račte připevniti na viditelném místě v blízkosti elektrického čerpadla ‹